مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام گفت: علوم انسانی اگر بخواهد صادق باشد، باید برای دوری از تجاوز به انسان ها و جلوگیری از طغیان و افراط گرایی، گام های اساسی بردارد.

علوم انسانی باید برای جلوگیری از افراط گرایی وارد عمل شود

 به گزارش «قدس آنلاین»، آیت الله محمدعلی تسخیری روز چهارشنبه در کنفرانس بین المللی «علوم انسانی و دینی؛ مبارزه با افراط گرایی» اظهار داشت: هدف از خلقت انسان عبادت است و اساس خلقت انسان در دو نکته عبادت خردمندانه و مبارزه با طاغوت نهفته است.
وی افزود: انسان با در نظر گرفتن این دو اساس خلقت، در راستای فهم خدا و امتناع از طاغوت، گام بر می دارد و پژوهش های انسانی نیز مبتنی بر دو هدف است، اول انسانی که خدایش را بر فهم و ادراک پذیرفته و دیگر انسانی که در مقابل زشتی و پلیدی ها ایستادگی می کند.
مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام یادآورشد: لازم است برای تحقق این دو هدف، دو جناح متعادل یعنی الطاف و رحمت را در مقابل طغیان و تجاوز به کار گرفت.
تسخیری با اشاره به اینکه به گفته هگل بدون اخلاق، بلوغ فکری و خط طبیعی انسان میسر نخواهد شد، گفت: استاد شهید مرتضی مطهری نیز همواره بر این مساله تاکید داشت که ملاک احترام، ‌آزادی و حرکت انسان در خط بشری و طبیعی اوست و اگر انسان از این خط تجاوز کند از ملاک احترام به دور شده است.
وی اظهار داشت: اسلام انسان را هدفمند پرورش می دهد و مسوولیت آگاهی را بر عهده بشریت قرار داده و همچنین بر نفی تجاوز به دیگران تاکید بسیار دارد.
مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام اضافه کرد: تقویت تعامل و رفع موانع تفکر هدف دیگر خلقت انسان از سوی خداوند است و یکی از مزایای گفت و گو در بین تمام ادیان الهی، احترام طرفین و به رسمیت شناختن حقوق دیگران است.
کنفرانس بین المللی علوم انسانی و دینی؛ مبارزه با افراط گرایی به همت توسط دانشگاه مذاهب اسلامی و با مشارکت دانشگاه بغداد و چندین نهاد علمی و با حضور علما و اندیشمندان داخلی و خارجی اکنون در دانشگاه مذاهب اسلامی در حال برگزاری است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.